Posted by on / 0 Comments

Når vi lager innhold for mobil og nettbrett er det hovedsaklig to veier å velge: såkalte native apps, eller åpne webapplikasjoner. Når jeg utviklet Kulmin valgte vi å lage en åpen web-app basert på god gammeldags HTML. Internettets historie er jo på mange måter historien om HTML, men det betyr ikke at HTML er på noe vis gammeldags eller utdatert. Med den nyeste varianten HTML5 ser rammeverket til å være mer slitesterkt og framtidsrettet enn noensinne.

Hva er forskjellen på en native app og en webapplikasjon? For brukeren er forskjellen først og fremst at en native app må lastes ned fra App Store eller Android Market, mens en webapplikasjon fungerer mer som en tradisjonell nettside, uten nedlasting av en hel pakke. For oss utviklere ligger mye av forskjellen i at med en native app må vi utvikle separate app-er for hver plattform, og forholde oss til Apples App Store og Android Market som mellomledd, mens webapplikasjoner er plattformuavhengig, og vi forholder oss direkte til brukeren uten å måtte gjennom App-markedene.

Men dette er bare forskjellene på overflaten. For de som ønsker å gå i dybden finnes det mye herlig forvirrende stoff å gå seg vill i på nettet.

Den mest fornuftige måten å velge plattform på er nok å først tenke nøye gjennom hvilket innhold og funksjoner man ønsker å tilby brukeren. Å tilby informasjon og formidling gjennom videoer, tekst, kart, fotogalleri og lignende egner seg utmerket for HTML-baserte webapplikasjoner. Men ønsker man mer avanserte funksjoner, som augmented reality, spill-lignende funksjoner og lignende må man velge native apps. Spørsmålet om HTML5 vs. native app er jo ikke interessant i seg selv. Fokuset må ligge på hva som best tjener innholdet vårt og måten vi presenterer innhold for brukerne.

Flere store aktører velger HTML5 nå for tiden. SVT og NRK bygger ned satsingen på apper, og velger seg HTML5 som leveransemodell til mobile enheter. Hovedårsakene ligger i de største fordelene ved HTML-plattformen:

  • Det er kostnadseffektivt siden det er plattformuavhengig
  • Det er lettvekts og kjapt på grunn av kompakte datamengder
  • Det er et åpent kodespråk som har vist seg meget solid og levedyktig
  • Med HTML5 blir man uavhengig av plugins som Flash og java, som krever installering hos brukeren
  • Det er mindre utsatt for kræsj enn andre plattformer
  • Det er lettere og kjappere å vedlikeholde og oppdatere

Dette betyr ikke at native apps er døden nær, selvsagt. Det betyr bare at vi har fått et solid alternativ, som er åpnere både for utvikler og bruker.